Secțiune cu părerile si ideile noastre despre educație

Ce intrebari conține Fișa de Feedback pentru evaluarea profesorilor

„În ce măsură ești de acord cu următoarele afirmații despre activitate la clasă?”

  1. Profesorul explică clar materia
  2. Profesorul îmi explică modul în care să învăț mai eficient
  3. Sarcinile de lucru la clasă sunt interesante
  4. Profesorul încurajează participarea tuturor elevilor în cadrul orelor
  5. Profesorul încurajează cooperarea între elevi
  6. Mă simt motivat să particip la această disciplină
  7. Profesorul folosește tehnologia digitală
  8. Profesorul explică modul în care ești evaluat și criteriile de evaluare
  9. Profesorul încurajează competitivitatea între elevi
  10. Elevii sunt încurajați să își exprime ideile și opiniile
  11. Atmosfera este plăcută în cadrul orelor
  12. Mă simt în siguranță și confortabil la această oră
  13. Profesorul ia în considerare și respectă Statutul elevului
  14. Ritmul de parcurgere a materiei este potrivit pentru mine
  15. Profesorul este interesat de starea mea de bine
  16. Fac efort mare acasă pentru rezultate bune la această disciplină

Lipsa educației matematice afectează negativ creierul adolescentului-studiu OXFORD

Conform unui studiu Oxford” întreruperea educației în matematică după vârsta de 16 ani poate fi dezavantajoasă pentru dezvoltarea cognitivă, relatează un nou studiu. Cei care au încetat să studieze matematica la vârsta de 16 ani au prezentat niveluri mai scăzute ale unei substanțe chimice asociate cu plasticitatea creierului în zone ale creierului asociate cu funcția cognitivă.”

Adolescenții care au încetat să studieze matematica au prezentat un dezavantaj mai mare – în comparație cu colegii care au continuat să studieze matematica – în ceea ce privește creierul și dezvoltarea cognitivă, potrivit unui nou studiu publicat în  Proceedings of the National Academy of Sciences .

133 de studenți cu vârste cuprinse între 14-18 ani au participat la un experiment condus de cercetători de la Departamentul de Psihologie Experimentală de la Universitatea din Oxford. Spre deosebire de majoritatea țărilor din întreaga lume, în Marea Britanie studenții de 16 ani pot decide să oprească educația la matematică. Această situație a permis echipei să examineze dacă această lipsă specifică de educație matematică la elevii care provin dintr-un mediu similar ar putea avea impact asupra dezvoltării creierului și a cunoașterii.

Studiul a constatat că studenții care nu au studiat matematica au avut o cantitate mai mică dintr-o substanță chimică crucială pentru plasticitatea creierului (acidul gamma-aminobutiric) într-o regiune cheie a creierului implicată în multe funcții cognitive importante, inclusiv raționamentul, rezolvarea problemelor, matematica, memoria și învăţare.

 „Abilitățile matematice sunt asociate cu o serie de beneficii, inclusiv ocuparea forței de muncă, statutul socio-economic și sănătatea mentală și fizică. Adolescența este o perioadă importantă din viață care este asociată cu schimbări importante ale creierului și cognitive. Din păcate, oportunitatea de a nu mai studia matematica la această vârstă pare să ducă la un decalaj între adolescenții care își opresc educația la matematică comparativ cu cei care o continuă. Studiul nostru oferă un nou nivel de înțelegere biologică a impactului educației asupra creierului în curs de dezvoltare și a efectului reciproc dintre biologie și educație.” A declarat Roi Cohen Kadosh,profesorul care a condus studiul.

Exersati matematica cu noi https://profuonline.ro/meditatii-online-matematica/

Puterea gândurilor- mindfulness

Gândurile sunt ca o sămânță. Indiferent de gândurile pe care le gândim – obținem rodul acestor gânduri (bune sau rele).

Gândurile noastre creează o vibrație și vibrația este energie. Cum vă simțiți depinde în mare măsură de gândurile voastre. Gândurile tale sunt extrem de puternice. Ele determină modul în care te simți, deciziile și acțiunile tale – fiecare parte a vieții tale pe care o poți controla. Gândurile tale sunt unul dintre cele mai puternice instrumente pe care le vei avea vreodată în schimbarea vieții tale. Lasă-mă să explic de ce prin exemple.

De exemplu, să presupunem că sunteți culcat în pat și auzi un bubuit puternic. Acesta este un eveniment. Dacă te gândești la tine „este un spargător”, probabil că te simți speriat. Personalitatea și experiențele din trecut îți vor determina acțiunile. Te simți speriat și te ascunzi sub pături – o consecință probabilă a acestui fapt este că îți va lua mult timp să adormi și te vei simți obosit a doua zi.

Să luăm același scenariu, stai culcat în pat și auzi un bubuit puternic. Atunci te gândești în sinea ta „este doar pisica vecinului”. Acest lucru ar putea duce la mai multe sentimente diferite, dar să presupunem că vă simțiți ușurați. Comportamentul care urmează va depinde de personalitatea ta și de experiențele din trecut cu pisica vecinului, dar să presupunem că te hotărăști să stai în pat și să te culci. Consecința ar fi că ai un somn bun și te simți odihnit a doua zi.

Deci, cu acest scenariu, puteți avea două rezultate complet diferite! Rezultatul nu depinde de eveniment, ci de gândurile tale despre eveniment. În primul scenariu, creierul nesigur este activat, deoarece mintea noastră percepe o amenințare atunci când gândim că sunetul este produs de un spargător. Această amenințare percepută activează răspunsul la stres și în această situație emoția declanșată este frica. În al doilea scenariu, același eveniment are un rezultat foarte diferit. Gândul la eveniment este unul care nu amenință și nu judecă, prin urmare activează creierul sigur. Acest lucru duce la senzația de ușurare, relaxare și somn bun.

 

CONTROLEAZĂ-ȚI GÂNDURILE – CONTROLEAZĂ-ȚI VIAȚA

În viața ta vor exista întotdeauna evenimente și circumstanțe pe care nu le poți controla. Dar dacă înveți să-ți controlezi gândurile, starea ta de spirit și comportamentul nu mai depind de circumstanțe, ci de tine. Când recâștigi controlul asupra gândurilor tale, recâștigi controlul asupra sentimentelor și acțiunilor tale. Gândurile tale îți modelează realitatea mai mult decât orice altceva. Prin urmare, a nu avea control asupra gândurilor tale este egal cu a nu avea control asupra vieții tale.

Prin practicarea Mindfulness vei deveni mai conștient de gândurile tale și vei recâștiga controlul asupra lor. Practicând gândirea amabilă și fără judecată, împiedici activarea creierului nesigur și recâștigi controlul asupra sentimentelor și comportamentului tău. Acest lucru vă va readuce în control și vă va permite să vă remodelați viața în orice mod doriți.

 

CE TIP DE ELEV ESTE COPILUL TĂU?

DETERMINAREA STILULUI DE ÎNVĂȚARE AL COPILULUI DUMNEAVOASTRĂ

 

Există 4 stiluri principale de învățare: vizual , auditiv , citit / scris și kinestezic . Mulți studenți folosesc o combinație a fiecăruia, dar de obicei au un stil care funcționează cel mai bine pentru ei.

Folosirea metodei corecte de studiu face diferența când vine vorba de înțelegerea (și de amintirea) copilului a materialului. Cunoscând stilul de învățare al copilului dvs., puteți alege metode de studiu eficiente care să completeze punctele forte, mai degrabă decât să lucreze împotriva lor.

Amintiți-vă, nu există întotdeauna un răspuns corect. Copilul dvs. se poate încadra în mai multe categorii de stiluri de învățare. Cel mai bun mod de a afla cum învață cel mai bine copilul dvs. este să încercați câteva metode diferite și să vedeți care funcționează cel mai eficient!

CARE ESTE STILUL DE ÎNVĂȚARE AL COPILULUI TĂU?

Aflați ce tip de cursant este copilul dvs. răspunzând la următoarele întrebări. Notați categoriile în care răspundeți în mod obișnuit „da” – acestea sunt cele care reprezintă tipul de stil de învățare pe care copilul dvs. îl preferă.

  COPILUL TĂU ESTE UN ELEV VIZUAL?

  • Copilul meu excelează la activități vizuale (cum ar fi arta)
  • Copilului meu îi plac cărțile care includ ilustrații (cum ar fi imagini, grafice, hărți etc.)
  • Copilul meu se pricepe la recunoașterea și amintirea oamenilor, a cuvintelor și a locurilor
  • Copilul meu este foarte interesat de lume și de obiectele din jurul său
  • Copilul meu se descurcă cel mai bine atunci când i se oferă un exemplu al sarcinii la care lucrează

SFATURI DE STUDIU PENTRU CURSANȚII VIZUALI

  • Utilizați diferite culori pentru a crea note de studiu
  • Realizați carduri de studiu pentru a le utiliza pentru examinare
  • Creați hărți mentale, diagrame și diagrame atunci când studiați

  COPILUL DVS. ESTE UN STUDENT AUDITIV?

  • Copilul meu excelează la activități auditive (cum ar fi muzica)
  • Copilul meu cântă, fredonează sau vorbește frecvent atunci când se joacă sau face lucrări școlare
  • Copilul meu se descurcă bine atunci când urmează instrucțiuni verbale
  • Copilului meu îi place să vorbească și să aibă conversații cu ceilalți
  • Copilul meu ascultă toate instrucțiunile înainte de a începe o sarcină
  • Copilul meu pune multe întrebări atunci când lucrează la sarcini sau activități

SFATURI DE STUDIU PENTRU STUDENȚII AUDITIVI

  • Recitați notele de studiu cu voce tare
  • Alcătuiește rime, cântece sau povești atunci când studiezi
  • Vorbește prin zonele cu care se luptă copilul tău

  COPILUL DVS. ESTE UN ELEV CARE CITEȘTE / SCRIE?

  • Copilul meu scrie adesea lucruri sau ia notițe atunci când lucrează la o sarcină
  • Copilului meu îi place să citească cărți și să scrie povești
  • Copilul meu se pricepe bine să-și amintească ceea ce a citit
  • Copilul meu lucrează cel mai bine singur într-un spațiu liniștit
  • Copilul meu se descurcă cel mai bine atunci când scrie instrucțiuni de urmat pentru o sarcină

SFATURI DE STUDIU PENTRU ELEVII CARE CITESC / SCRIU

  • Scrieți manual note de studiu
  • Creați liste de verificare pentru a ghida studiul
  • Organizați note de studiu folosind titluri și liste

  COPILUL TĂU ESTE UN CURSANT KINESTEZIC?

  • Copilul meu excelează la activități fizice (cum ar fi sportul)
  • Copilului meu îi este greu să stea nemișcat în timp ce învață
  • Copilului meu îi plac activitățile practice
  • Copilului meu îi plac activitățile de învățare activă, cum ar fi desenele sau jocurile de studiu
  • Copilul meu preferă să sară direct într-o sarcină și să înceapă

SFATURI DE STUDIU PENTRU CURSANȚII KINESTEZICI

  • Creați teste practice pentru a le folosi în timp ce studiați
  • Transformă studiul într-o activitate sau joc distractiv
  • Strângeți o minge de stres în timp ce studiați

 

Părți de vorbire vs Părți de propoziție

Partea de vorbire este o clasă de cuvinte stabilită după sensul lor lexical și după caracteristicile lor morfologice, de accea partea de vorbire se mai numește si valoare morfologică, ea face referire la valoarea pe care o are cuvântul, ceea ce denumește el.

În categoria părților de vorbire intră:

Părțile de vorbire flexibile-  își schimbă forma după gen, număr, caz, persoană, mod, timp:

Părțile de vorbire neflexibile –nu își modifică forma în vorbire.

  • Adverbul: așa, după-amiază, târziu, acolo, departe;
  • Prepoziția: pe, de pe, la, în afară de, în caz de;
  • Conjuncția: dar, iar, însă, încât, fiindcă, deoarece;
  • Interjecția: vai!, of!, tic-tac!, miau!, ham!;

 

 

Sunt numite părți de propoziție cuvintele sau grupurile de cuvinte care, în cadrul unei popoziții, fie independentă sau făcând parte dintr-o frază, ocupă funcții sintactice și sunt legate între ele prin raporturi sintactice.

 

Diferența majoră dintre cele două categorii se poate face și datorită caracteristicilor fiecăreia:

Părțile de vorbire flexibile au următoarele categorii gramaticale:

  • substantivul: gen, număr, caz
  • articolul: gen, număr, caz
  • adjectivul: gen, număr, caz, grad de comparație
  • numeralul: gen, număr, caz
  • pronumele: gen, număr, caz, persoană
  • verbul: timp, mod, diateză, persoană, număr

 

  • Părțile de propoziție răspund la următoarele întrebări:
  • Subiect– Cine? (pentru ființe) Ce? (pentru lucruri) întrebarea se pune la verb.
  • Predicat– Cine este subiectul?  Ce este subiectul? Cum este subiectul? Ce se spune despre subiect?
  • Atribut– Care? Ce fel de? A, al, ai, ale cui?  Câți, câte?
  • Complement direct – Pe cine? Ce?
  • Complement indirect– Cui?
  • Complement indirect–La cine? La ce? Cu cine? Cu ce? Despre cine? Despre ce? Pentru cine? Pentru ce?
  • Complement cirecumstanțial de cauză– Din ce cauză? Din ce pricină?
  • Complement circumstantial conditional  – Cu ce condiție?
  • CoPartea de vorbire este o clasă de cuvinte stabilită după sensul lor lexical și după caracteristicile lor morfologice, de accea partea de vorbire se mai numește si valoare morfologică, ea face referire la valoarea pe care o are cuvântul, ceea ce denumește el.În categoria părților de vorbire intră:Părțile de vorbire flexibile-  își schimbă forma după gen, număr, caz, persoană, mod, timp:

    Părțile de vorbire neflexibile –nu își modifică forma în vorbire.

    • Adverbul: așa, după-amiază, târziu, acolo, departe;
    • Prepoziția: pe, de pe, la, în afară de, în caz de;
    • Conjuncția: dar, iar, însă, încât, fiindcă, deoarece;
    • Interjecția: vai!, of!, tic-tac!, miau!, ham!;

     

     

    Sunt numite părți de propoziție cuvintele sau grupurile de cuvinte care, în cadrul unei popoziții, fie independentă sau făcând parte dintr-o frază, ocupă funcții sintactice și sunt legate între ele prin raporturi sintactice.

     

    Diferența majoră dintre cele două categorii se poate face și datorită caracteristicilor fiecăreia:

    Părțile de vorbire flexibile au următoarele categorii gramaticale:

    • substantivul: gen, număr, caz
    • articolul: gen, număr, caz
    • adjectivul: gen, număr, caz, grad de comparație
    • numeralul: gen, număr, caz
    • pronumele: gen, număr, caz, persoană
    • verbul: timp, mod, diateză, persoană, număr

     

    • Părțile de propoziție răspund la următoarele întrebări:
    • Subiect– Cine? (pentru ființe) Ce? (pentru lucruri) întrebarea se pune la verb.
    • Predicat– Cine este subiectul?  Ce este subiectul? Cum este subiectul? Ce se spune despre subiect?
    • Atribut– Care? Ce fel de? A, al, ai, ale cui?  Câți, câte?
    • Complement direct – Pe cine? Ce?
    • Complement indirect– Cui?
    • Complement indirect–La cine? La ce? Cu cine? Cu ce? Despre cine? Despre ce? Pentru cine? Pentru ce?
    • Complement cirecumstanțial de cauză– Din ce cauză? Din ce pricină?
    • Complement circumstantial conditional  – Cu ce condiție?
    • Complement circumstantial de loc  – Unde? Încotro?
    • Complement circumstantial de mod  – Cum?
    • Complement circumstantial de timp – Când?
    • Complement circumstantial de scop– În ce scop? Cu ce scop?
    • Complement de agent– De cine? De ce?

     

    mplement circumstantial de loc  – Unde? Încotro?

     

  • Complement circumstantial de mod  – Cum?
  • Complement circumstantial de timp – Când?
  • Complement circumstantial de scop– În ce scop? Cu ce scop?
  • Complement de agent– De cine? De ce?

Articol scris de Ionela, profesoara noastra de limba romana. Profilul ei aici:https://profuonline.ro/meditatie/limba-romana-clasele-ii-xii/

 

Ce poti face, tu si copilul tau, cand lucrati sau invatati de acasa

Efectele Pandemiei au schimbat rutinele zilnice ale multor copii și părinți. Întrucât tot mai multe familii se confruntă cu distanțarea socială, auto-carantina și închiderea școlilor și a locurilor de muncă, este posibil ca acestea să se simtă stresate. Stresul survine nu doar din cauza preocupărilor legate de sănătate, dar și din cauza faptului că familiile trebuie să facă față unei noi realități, când brusc s-au pomenit acasă pentru mai multe zile cu copii ale căror rutine zilnice au fost grav afectate. Izolarea la domiciliu și lipsa interacțiunii și jocurilor cu semenii lor îi fac pe copii anxioși. Din cauză că le-ar putea fi dificil să înțeleagă ce văd online sau la TV, sau ce aud de la alte persoane, copiii pot să fie deosebit de vulnerabili la sentimente de anxietate, stres și tristețe. Lipsa posibilităților pentru jocuri și activități în aer liber i-ar putea face mai agitați și mai frustrați, stresându-i și mai tare pe părinți.

Îndrumările de mai jos ar trebui să vă ajute să vă faceți un plan și să aveți câteva idei despre cum să organizați timpul, cum să vorbiți cu copiii și cum să-i ajutați să se descurce chiar și în circumstanțele date.

Creați și păstrați rutine zilnice

  • Creați împreună cu copilul vostru un program zilnic. Desenați împreună structura programului, astfel încât să reprezentați fiecare activitate, și includeți o cronologie generală pentru momentul în care fiecare din ele va avea loc
  • Organizați un program care să corespundă cu rutina zilnică pe care copilul a avut-o la grădiniță înainte de noua situație (mese, ore de joacă, pauze pentru gustări și somn, combinarea echilibrată dintre activitățile fizice, activitățile făcute în liniște și cele de învățare)
  • Includeți copiii în treburile și activitățile gospodărești zilnice, indicându-le exact sarcina sau un rol (aranjarea mesei, udarea florilor, împăturirea hainelor curate etc.)
  • Includeți în program activități zilnice pentru întreaga familie – petreceți timpul luând masa sau jucându-vă și odihnindu-vă împreună. Încercați să respectați programul, întrucât activitățile făcute cu regularitate îi ajută pe copiii mici să se simtă în siguranță și securitate.

 

Practicați grija de sine

  • Faceți-vă timp pentru pauze scurte de la familie (plimbări solo, o baie sau un apel telefonic cu un prieten sau prietenă) sau folosiți momentele de liniște pentru a vă relaxa și a vă odihni
  • Părinții sunt și ei oameni, iar grija de sine vă sporește abilitatea de a face față stresului și de a vă putea sprijini copiii în mod corespunzător
  • Găsiți timp pentru relațiile cu partenerul/partenera și sprijiniți-vă reciproc

 

Pregătiți idei pentru jocuri și activități de învățare

  • Faceți o listă cu activități care pot fi făcute în casă sau afară, în funcție de circumstanțe
  • Echilibrați activitățile fizice (activități făcute în aer liber, de ex. alergați, jucați-vă cu mingea sau mergeți cu bicicleta sau activități făcute în casă, de ex. dansați, faceți yoga, construiți fortărețe din perne și cutii) cu activitățile sedentare (desenați și colorați, povestiți istorioare, cântați și recitați poezii pentru copii, faceți puzzle, jocuri etc.) și cu unele momente de liniștite (odihniți-vă, citiți împreună)
  • Permiteți-le copiilor să aleagă activitățile pe care ar vrea să le facă și nu uitați că cei mici sunt nerăbdători și ar putea să-și piardă repede interesul
  • Când vine vorba de copiii de vârstă preșcolară, este mai important să mențineți un proces de învățare pozitiv și distractiv decât să vă faceți griji în privința păstrării abilităților academice ale acestora. Momentele plăcute, cum ar fi cititul împreună, povestitul de istorioare și jucatul, sunt modalități distractive de a continua învățarea fără a-i stresa prea tare pe cei mici.

Sursa: UNICEF

 

8 sfaturi pentru a ușura stresul in timpul temelor

 

  1. Incepeți cu obiective: înainte de a face modificări la o rutină de teme care nu funcționează, așezați-vă cu copilul pentru a-și identifica obiectivele în jurul timpului lor pentru teme. Au nevoie să creeze mai mult timp? Concentrați-vă mai eficient? Eliminați distracțiile? Începeți mai devreme? Un plan semnificativ poate fi apoi creat din aceste obiective, cu toți membrii familiei la bord.
  2. Creați un spațiu dedicat: De prea multe ori, copiii își completează temele cu o serie de distracții din apropiere: televizor, internet, telefoane sau alți membri ai familiei care fac alte lucruri decât munca. Temele se finalizează cel mai bine într-un spațiu liniștit, liber de orice distragere a atenției. Dacă Internetul este necesar pentru cercetare, acest lucru ar trebui făcut într-un anumit timp rezervat în acest scop. Telefoanele și televizoarele ar trebui să fie oprite.
  3. Creați un plan: înainte de a aborda orice sarcină, copiii ar trebui să stabilească un program care să includă ce sarcini trebuie să fie finalizate și o estimare a duratei fiecărei sarcini. Aceste sarcini ar trebui apoi comandate în funcție de data scadentă și de nivelul de dificultate.
  4. Descompuneți sarcinile mari: atunci când creați planul de teme pentru seară, este important să luați în considerare și orice sarcini pe termen lung care au fost date. Împărțiți aceste sarcini în mai multe părți (3-10, în funcție de sarcină) pentru a le finaliza pe parcursul timpului, până când sarcina este scadentă. Apoi, marele proiect este absorbit cu ușurință în săptămână, în loc să fie un șoc cu o zi înainte de scadență.
  5. Luați pauze regulate: copiii nu pot să se concentreze mai mult de 45-50 de minute la o întindere. Planificați pauze de 10 minute în fiecare oră de teme. Cele mai bune pauze includ mișcare fizică și / sau aer proaspăt.
  6. Țineți evidența hârtiei: elevii trebuie să păstreze sarcinile și notele pentru fiecare clasă într-un folder separat sau o secțiune a unui caiet. După finalizarea fiecărei sarcini acasă, lucrările ar trebui să revină direct în dosarul corespunzător.
  7. Identificați ritmurile circadiene: Pasărea ta timpurie încearcă să termine temele la 22:00? Bufnița ta de noapte încearcă frenetic să termine temele dimineața înainte de școală? Lucrați cu ciclurile naturale ale copilului dvs. pentru a determina cel mai bun timp pentru ei, având în vedere alte angajamente. O pasăre timpurie poate beneficia de creșterea cu o oră mai devreme pentru a finaliza munca. O bufniță de noapte se poate concentra cel mai bine pentru a începe după cină.
  8. Studiați inteligent: copiii învață în multe moduri diferite. De exemplu, aruncați o privire asupra teoriei inteligenței multiple a lui Gardner pentru a identifica modul în care copilul dumneavoastră învață cel mai bine. Adaptați timpul de studiu la punctele lor forte. De exemplu, cursanții interumani preferă să interacționeze în timp ce învață, prin urmare, chestionarea cu voce tare și studierea în grupuri le-ar conveni.

5 sfaturi foarte bune, foarte specifice pentru a învăța limba italiană

Este dificil să înveți limba italiană? Poate ai nevoie doar de câteva indicii pentru a te ajuta să reușești. Iată 5 sfaturi foarte specifice pentru învățarea italiană, de la un lingvist și vorbitor nativ italian!

S-ar putea să vă întrebați: învățarea italiană este o plimbare în parc sau o provocare olimpică? Adevărat, italianul nu este nici în mod inerent ușor, nici dificil. Pentru mulți vorbitori nativi de engleză, este o experiență mai ușoară să învețe italiană dacă au cunoștințe de franceză sau spaniolă. Acest lucru se datorează faptului că aceste limbi aparțin  familiei de limbi romanice , deci au similitudini atât în ​​vocabular, cât și în structurile gramaticale. Indiferent de cunoștințele dvs. anterioare, ar trebui să vă concentrați asupra a ceea ce vă va fi ușor ca vorbitor de engleză și a ceea ce se potrivește cu motivațiile dvs. pentru învățarea limbii.

Iată 5 sfaturi specifice pentru a învăța limba italiană, astfel încât călătoria dvs. de învățare să fie ușoară!

1. Găsiți familiari (și mulțumiți francezilor și romanilor)

Am remarcat deja că italiana este mai ușoară cu o anumită cunoaștere a limbii franceze, dar știați că toți vorbitorii de engleză o fac? E adevarat! Da, s-ar putea să știți deja că engleza este o limbă germanică (împărtășind legături lingvistice cu germana, olandeză, suedeză, norvegiană și daneză), dar peste 30% din cuvintele engleze au origini franceze. Trei secole de prezență normandă pe pământul britanic nu au dispărut neobservate, mai ales în ceea ce privește limba. Din acest motiv, nu ar trebui să aveți probleme în înțelegerea cuvintelor italiene precum  castello ,  architettura ,  caramello ,  autore  și altele .

Dar nu doar această influență franceză te ajută să decodezi italianul. Să nu uităm prezența latinei în Marea Britanie, pe care romanii au introdus-o prima dată când au ajuns pe insulă în secolul I î.Hr. și din nou cu influențele culturale ale Renașterii. Din cauza acestui precedent istoric, vei fi capabil să înțeleagă cuvinte ca  centro ,  memoria , și  Energia  înainte de a începe chiar prima lecție italian!

Regula aici este de a găsi legături între italiană și engleză – aveți încredere în ele și adăugați-le la vocabularul dvs. Acest lucru va fi ușor și foarte, foarte productiv!

2. Începeți să iubiți verbele neregulate

Acesta este ceva ce niciun cursant de limbă nu vrea să audă: Cele mai frecvente verbe italiene sunt aproape toate neregulate. Verbele auxiliare  essere  (a fi) și  avere  (a avea), modal verbele  Potere  (poate),    volere  (căutare) și  dovere  (trebuie), precum și comună  andare  (pentru a merge),  dire  (să spunem) și  tarif  (a face / a face) sunt neregulate.

Dar sunt toate vești proaste? Deloc! Aflați aceste conjugări așa cum ați face cu orice vocabular nou – cu o practică zilnică. Chiar și 15 minute pe zi pot fi suficiente și cu siguranță sunt mai bune decât nimic. Găsiți un ritm pe care îl puteți aplica conjugării, repetați-l cu voce tare ca și cum ar fi o mantră și apoi comiteți. Există, de asemenea, o veste bună pentru cei care acceptă această provocare meditativă: pronumele subiectului (eu, tu, ea, el, noi …) sunt aproape niciodată folosite în italiană. După ce cunoașteți aceste verbe cele mai frecvente, veți putea gestiona în multe situații de la bun început.

3. Înțelege secretele pronunției corecte

Acest truc este unul ușor: italianul se vorbește așa cum este scris.

Poate ca vorbitor nativ de engleză nu sunteți conștient de ce binecuvântare este aceasta, așa că haideți să explicăm invers: cum ar ști un italian că „fiica” și „râsul”, care diferă doar într-o singură literă, sunt pronunțate? atât de diferit? Sau ce zici de „prin”, „tuse” și „deși”?

Cu limba italiană este o poveste diferită – orice literă are o pronunție specifică și nu este interpretabilă. De exemplu, litera A se pronunță întotdeauna ca A în „bară”. Singura excepție este că unele litere își schimbă pronunția în funcție de litera care le urmează. G are două pronunții diferite în funcție de vocalele din apropiere: Sună ca G în „capră” când este urmat de A, O  sau U – cuvinte precum  gatto  (pisică),  gorilă  și  gufo  (bufniță) – sau poate fi pronunțat în un mod mai ușor, ca în „blând”, dacă este urmat de un E sau un I. Exemplele includ  genio  (geniu) sau  giro  (tur).

R este întotdeauna clar pronunțat, dar nu trebuie întotdeauna rulat. Există multe modalități de a pronunța R italian (mai mult de 10!), Așa că nu vă simțiți ciudat dacă nu puteți face acest lucru la început. Prea ușor pentru tine? Încercați să spuneți acest lucru: „ trentatré trentini entrarono a Trento tutti e trentatré trotterellando ” (33 de oameni din Trento au intrat în Trento, trotând de-a lungul, toți 33). Am înțeles?

4. Pregătește-te pentru o gramatică care nu este în limba engleză

S-ar putea să pară subiecte de învățare înfricoșătoare care nu apar în limba dvs. maternă, dar luați-o încet – este mai ușor decât pare. Să începem cu genul. Multe dintre substantivele din italiană se termină cu  -a  sau  -o , ceea ce înseamnă că sunt feminine sau respectiv masculine (cu câteva mici excepții). Substantivele care se termină în  -e  pot fi feminine sau masculine, așa că aici vine următorul truc: finalul „ -zione”  este întotdeauna feminin. Ultimul sfat pe care îl putem da cu privire la genul gramatical italian este că adjectivele folosesc exact aceleași desinențe ca și cuvintele pe care le descriu! Nu este ușor?

Acum să ne uităm la câteva articole. În confruntarea gramaticală a articolelor definite, italianul câștigă cu 7-1 împotriva englezei (care ar putea juca doar un „jalnic”). „Cele” traduse 7 moduri diferite pot părea înspăimântătoare, dar nu există nimic dificil în legea care le ghidează utilizarea. De exemplu,  la  este articolul feminin (singular) pentru toate substantivele, cu excepția celor care încep cu vocală. Aceste cuvinte folosesc doar  l ‘ . Între timp,  le  este folosit pentru substantivele feminine din plural. Articolele definite masculine au reguli similare, dar vă vom lăsa să descoperiți cealaltă jumătate.

5. Nu uitați de motivație

Este important să ne amintim de ce ați început această călătorie pentru a învăța limba italiană. Acesta este evident un sfat foarte general, valabil pentru învățarea italiană sau a oricărei alte limbi. Fie că visul tău este de a turma oi care pășunează pe versanții Alpilor italieni, de a deveni următorul ambasador în Italia, fie că vrei doar să urmezi un curs de gătit în Napoli: Concentrează-te pe obiectivul tău. Scufundă adânc în vocabularul care te va ajuta să înțelegi subiectele pe care vrei să le poți discuta. Începeți să vorbiți de la bun început, poate cu cineva cu care puteți vorbi în italiană. Citiți, vizionați TV și filme și nu încetați niciodată să vă împingeți către obiectivul dvs.

Continuă să înveți limba italiană astăzi!

Lectia de limba romana-greseli gramaticale des intalnite

 

 

  1. “Mi-ar place” în loc de “mi-ar plăcea”

Una dintre cele mai frecvente greșeli de gramatică din limba română este folosirea greșită a formei de condițional optativ a verbului “a plăcea”: “Mi-ar place să mergem la film”. Corect se spune “Mi-ar plăcea să merg la film”, pentru că modul condițional optativ se formează cu ajutorul infinitivului, iar forma corectă de infinitiv este “a plăcea”, nu “a place”.

  1. Folosirea adverbului “decât” în loc de “doar” sau “numai”

“Am decât o treabă de rezolvat”. Folosirea lui “decât” în loc de “doar” sau “numai” este una dintre cele mai răspândite greșeli gramaticale. Adverbul “decât” se folosește numai atunci când avem construcții negative, deci ori spunem “Nu am decât o treabă de rezolvat” sau “Am doar/numai o treabă de rezolvat”.

  1. Pleonasmele

“Coboară jos!”, “Mai vino odată”, “Avansați înainte” – exemple clasice de pleonasme, de care majoritatea lumii știe, dar care sunt folosite în continuare la fel de des. Acestea sunt forme gresite. Doar Mihai Eminescu ii permitem 😊 “coboara jos!” In rest ar trebui sa spunem “coboara!”

  1. Folosirea greșită a verbului “a vrea”- “vroiam” in loc de “voiam”

“Eu vroiam să mergem la alt film”. Gresit! CORECT este “voiam” Ce trebuie să știți este că în limba română există două verbe care exprimă aceeași idee: “a vrea” și “a voi”. Dar nu “a vroi”. Greșeala apare atunci când trebuie să formăm la indicativ timpul imperfect. Potrivit DOOM, formele corecte sunt : eu vream/voiam, tu voiai (mai rar – vreai), el vrea/voia, noi vream/voiam, voi vreați/voiați, ei vreau/voiau. “Vroiam” – această combinație între cele două verbe – nu este acceptată și este considerată o greșeală gramaticală.

  1. Renunţarea la prepoziţia „pe” din acuzativul cu prepoziţie „pe care”.

“Am cumpărat cartea care mi-o doream”. Din ce în ce mai multe persoane renunță la prepoziția “pe” atunci când nu este cazul. Pe lângă greșeala de gramatică în sine, lipsa prepoziției “pe” poate schima și sensul propoziției.

“Andrei are un prieten pe care îl învața limba engleză” vs. “Andrei are un prieten care îl învață limba engleză”. În primul caz, prietenul este cel care este învățat, iar în cazul al doilea Andrei.

  1. Folosirea greșită a formei de imperativ negativ a verbelor “a face” și “a zice”

“Nu fă asta!” / “Nu zi asta!” – un exemplu clasic când vine vorba de folosirea greșită a formei de imperativ negativ a verbului “ a face”. La modul imperativ, forma negativă la persoana a două singular se obține de la infinitivul verbului “a face”/ “a zice”, pecedat de adverbul de negație. Deci, corect este “Nu face asta!”/ “Nu zice asta!”.

  1. Copii/Copiii – mereu câte un “i” în plus sau în minus

Forma articulată de plural a cuvântului “copil” pune încă mari probleme unora dintre noi.

“Niște copii au lipsit astăzi de la școală” -> forma de plural nearticulat

“Toți copiii au fost prezenți la școală” -> forma de plural cu articol hotărât

Primul “i” face parte din radicalul cuvântului (se regăsește și în formă de singular – “copil”). Ca să formăm pluralul nearticulat, la radicalul cuvântului punem un “i” –  desinența de plural (copii). Pentru pluralul articulat hotărât, mai adăugăm un “i”, care reprezintă articolul hotărât (copiii).

Copiilor versus copiiilor, prima forma fiind cea corecta.

  1. Forma verbului “a avea”

“Sa aiba” fata de forma gresita “sa aibe” sau “sa aive”. Forma CORECTA este “sa aiba”

Pentru lectii de limba romana online, va rugam sa accesati lista noastra de profesori

Multumim!

 

 

  1. “Mi-ar place” în loc de “mi-ar plăcea”

Una dintre cele mai frecvente greșeli de gramatică din limba română este folosirea greșită a formei de condițional optativ a verbului “a plăcea”: “Mi-ar place să mergem la film”. Corect se spune “Mi-ar plăcea să merg la film”, pentru că modul condițional optativ se formează cu ajutorul infinitivului, iar forma corectă de infinitiv este “a plăcea”, nu “a place”.

  1. Folosirea adverbului “decât” în loc de “doar” sau “numai”

“Am decât o treabă de rezolvat”. Folosirea lui “decât” în loc de “doar” sau “numai” este una dintre cele mai răspândite greșeli gramaticale. Adverbul “decât” se folosește numai atunci când avem construcții negative, deci ori spunem “Nu am decât o treabă de rezolvat” sau “Am doar/numai o treabă de rezolvat”.

  1. Pleonasmele

“Coboară jos!”, “Mai vino odată”, “Avansați înainte” – exemple clasice de pleonasme, de care majoritatea lumii știe, dar care sunt folosite în continuare la fel de des. Acestea sunt forme gresite. Doar lui Mihai Eminescu ii permitem 😊 “coboara jos!” In rest ar trebui sa spunem “coboara!”

  1. Folosirea greșită a verbului “a vrea”- “vroiam” in loc de “voiam”

“Eu vroiam să mergem la alt film”. Gresit! CORECT este “voiam” Ce trebuie să știți este că în limba română există două verbe care exprimă aceeași idee: “a vrea” și “a voi”. Dar nu “a vroi”. Greșeala apare atunci când trebuie să formăm la indicativ timpul imperfect. Potrivit DOOM, formele corecte sunt : eu vream/voiam, tu voiai (mai rar – vreai), el vrea/voia, noi vream/voiam, voi vreați/voiați, ei vreau/voiau. “Vroiam” – această combinație între cele două verbe – nu este acceptată și este considerată o greșeală gramaticală.

  1. Renunţarea la prepoziţia „pe” din acuzativul cu prepoziţie „pe care”.

“Am cumpărat cartea care mi-o doream”. Din ce în ce mai multe persoane renunță la prepoziția “pe” atunci când nu este cazul. Pe lângă greșeala de gramatică în sine, lipsa prepoziției “pe” poate schima și sensul propoziției.

“Andrei are un prieten pe care îl învața limba engleză” vs. “Andrei are un prieten care îl învață limba engleză”. În primul caz, prietenul este cel care este învățat, iar în cazul al doilea Andrei.

  1. Folosirea greșită a formei de imperativ negativ a verbelor “a face” și “a zice”

“Nu fă asta!” / “Nu zi asta!” – un exemplu clasic când vine vorba de folosirea greșită a formei de imperativ negativ a verbului “ a face”. La modul imperativ, forma negativă la persoana a două singular se obține de la infinitivul verbului “a face”/ “a zice”, pecedat de adverbul de negație. Deci, corect este “Nu face asta!”/ “Nu zice asta!”.

  1. Copii/Copiii – mereu câte un “i” în plus sau în minus

Forma articulată de plural a cuvântului “copil” pune încă mari probleme unora dintre noi.

“Niște copii au lipsit astăzi de la școală” -> forma de plural nearticulat

“Toți copiii au fost prezenți la școală” -> forma de plural cu articol hotărât

Primul “i” face parte din radicalul cuvântului (se regăsește și în formă de singular – “copil”). Ca să formăm pluralul nearticulat, la radicalul cuvântului punem un “i” –  desinența de plural (copii). Pentru pluralul articulat hotărât, mai adăugăm un “i”, care reprezintă articolul hotărât (copiii).

Copiilor versus copiiilor, prima forma fiind cea corecta.

  1. Forma verbului “a avea”

“Sa aiba” fata de forma gresita “sa aibe” sau “sa aive”. Forma CORECTA este “sa aiba”

 

Speram ca articolul v-a ajutat pe voi, iar daca veti considera ca ii ajuta si pe altii va rog share.

Multumim!

 

 

 

 

 

 

Cati bani se castiga din blogging

Daca vrei direct raspunsul la intrebare, poti sari direct la sectiunea „Cati bani se castiga din blogging” sau la „Concluzie”

 

 

Ce este un blog ?

Foarte pe scurt, un blog este un jurnal pe care il faci public. Scrii ce vrei, pui poze sau filmulete care apoi pot fi vazute de catre oricine.

Pentru o definitie mai pompoasa, poti sa arunci o privire pe pagina aceasta din Wikipedia.

Poti citi mai multe despre blogging-ul din Romania si in articolul de aici.

 

Nu prea mi-e clar ce pot face cu un blog

Te faci cunoscut

Poti incepe cu a  scrie cu ce te ocupi. Defapt, incepe chiar cu asta. Detaliile acestea le caut si eu destul de repede dupa ce ajung pe blog-ul cuiva . Vreau sa stiu din ce calitate scrie acea persoana, ce sta la baza lucrurilor pe care le sustine, etc.

Daca lumea stie cine esti, poate sa vrea sa interactioneze cu tine si pentru viitoare oportunitati prin care sa monetizezi cunostintele tale.

Poti face bani

Poti vinde consultanta sau produse digitale, poti face Affiliate Marketing Business sau poti pune reclame.

Alt exemplu – comunicatele de presa. Un business vrea sa isi faca cunoscuta prezenta pe piata si atunci cauta bloggeri sau influenceri care sa duca vestea mai departe. Daca activezi in domeniul lor si ai macar un inceput de renume, atunci poti fi selectat sa dai mai departe stirea. Asta in schimbul unei anumite sume pe care acel business este dispus sa o plateasca

Am scris deja un articol care abordeaza acest subiect aici

Mentionez ca nu sunt adeptul monetizarii prin reclame. Motivul principal fiind ca vad blog-ul mai mult ca un CV digital – “ma fac cunoscut si castig incredere prin valoarea articolelor publicate”. Daca printre randurile pe care le scriu apare reclama la produse care nu au nicio legatura cu ce fac, am senzatia ca se pierde din seriozitate.

Vrei sa ajuti comunitatea sau pur si simplu hobby

Adica daca iti place sa scrii despre subiecte care te pasioneaza sau subiectele pe care le abordezi sunt de interes public.

 

Cand m-as putea apuca de blogging ?

Strict o parere personala – cred ca e bine sa te apuci de blogging imediat ce ai continut de calitate. Sau ca prin ceea ce vei scrie ajuti un anumit public.

A fi blogger sau influencer suna frumos si “exotic”, insa este necesar sa fie si ceva de calitate in spatele titlului ca sa te poti astepta sa reziste. Ma poti contrazice si sa imi dai exemple ca nu este o cerinta mandatorie… si nu o sa te contrazic 🙂

Da, ai dreptate, exista si exceptii.

Iti recomand video-ul de mai jos ca sa iti faci o idee rapida despre situatia blogging-ului in Romania. Spre final apare si George Buhnici care prezinta indirect cati bani se castiga din blogging in situatia lui.

Daca eram scriitor, m-as fi prins de mult

Probabil ca te gandesti ca nu stii despre ce o sa scrii sau cum o sa scrii.

La fel cum “pofta vine mancand” asa este si cu scrisul – te apuci sa scrii si observa ce se intampla 🙂

Cred ca o sa te linisteasca si mai mult sa iti confirm ceva ce probabil stiai deja: mai intai vine efortul si apoi incepe sa apara si partea de “mai vreau”.

Dar imi ia mult timp

Iti ia atat de mult timp cat ii dedici. 

Cred ca sunt 2 variante in care poti aborda activitatea de blogging.

  1. gasesti un subiect care te intereseaza, l-ai investigat si vrei ca si altii sa beneficieze de ce ai aflat. Il poti transforma intr-un text sub forma unui material educativ pe care sa il publici pe platforma ta de blogging. Ma refer aici la genul de articole care presupun o investigare mai amanuntita si implicit mai mult timp. Un exemplu ar fi in cazul unui parinte care a cautat variante sa rezolve o problema de bullying la scoala unde invata si copilul sau. A gasit solutia prin mai multe incercari si carti citite si acum recomanda si altora varianta care a functionat la el.
  2. ai trecut printr-o experienta de care ar putea beneficia si altii sa o cunoasca, sau poate vrei sa deschizi un topic de discutie pe un subiect monden ca sa afli si parerea altora. Un exemplu ar putea fi legat de faptul ca ai aflat ca miercurea se sta cel mai mult la coada pentru ridicarea pachetelor venite de pe AliExpress. Am inventat-o, nu stiu daca e asa :)) . Aceasta varianta poate sa iti ia si doar 15 minute.

 

Cum ajunge lumea pe blogul meu ?

Pe langa varianta in care tu iti faci “reclama” singur pe contul tau de facebook sau alte retele de socializare, mai este de partea ta si Google. Desi mai sunt si alte motoare de cautare, pentru usurinta, o sa ma refer doar la Google. 

Google va urmari tot ce postezi pe blog-ul tau si il face public si altora care cauta informatiile pe care tu le-ai facut publice. “Indexarea” este modul prin care Google “intelege” despre ce este vorba in articolul tau si ii acorda un punctaj. Punctajul pe care Google il acorda este important pentru ca el va spune pe ce pozitie se va afla articolul tau in rezultatele cautarii. 

Ca sa ajungi pe prima pagina – adica sa ai un scor mare – sunt mai multe aspecte de care trebuie sa tii cont, dar asta poate sa fie subiectul unui alt articol.

 

Cati bani se castiga din blogging ?

Mentionez ca nu am facut o investigatie amanuntita sau detaliata – nici informatiile de pe internet nu sunt foarte noi – dar am incercat sa va dau o idee despre posibilitati.

Veste buna e ca aceia care pot fi considerati de succes au castiguri care depasesc chiar si cu mult 40.000$/luna. Vestea proasta e ca statistica nu e pe Romania 🙂

Un prim exemplu despre cat se castiga dintr-un blog care include reclame il puteti citi intr-un articol scurt de aici. Ca rezumat, 70 de euro la 2 luni, din reclame, ar trebui sa fie considerat un succes. E adevarat ca articolul poveste despre bani facuti in perioada 2010-2014, dar nu ma astept la o diferenta foarte mare pentru 2021.

Un exemplu mai optimist este un blog pe care il urmaresc cu placere, al lui Bogdan Dinu. Se numeste CarutaCuBani si are o postare din 2019 (nu am gasit mai noua) in care spune ca in primul an de la lansare a facut 15.000 de euro. Nu as spune ca este putin pentru primul an in Romania. Este important de punctat si activitatile remunerate, printre care mentoring si cursuri online preinregistrate. Nu este inclusa si reclama pe site.

Nu ma pot abtine si adaug la lista de exemple alte 2 care au aparut si in media – sunt din sfera videoblogging:

Unul este contul de youtube al lui Andrei Selaru (aka Selly), care, intr-un articol de anul trecut apare cu un venit de ~5000$/luna si intr-un articol din acest an apare cu ~10.000 de euro/luna. Are ~ 3 milioane de abonati pe youtube.

Si inca un exemplu, tot din aria de videoblog este Dorian Popa. Intr-un articol din acest an se spune ca are ca venit in jur de 20.000 de euro/luna doar din youtube. Contul lui are ~ 2 milioane de abonati.

Este important sa mentionez ca sunt mai multe criterii dupa care sunt remunerate reclamele care apar intr-un blog. Despre astea pot povesti mai multe, dar intr-un alt post.

 

Concluzie

Cati bani se castiga din blogging sunt suficienti pentru a fi considerati un salariu ?

As spune ca nu prea. Cel putin nu daca te gandesti ca te apuci sa scrii si brusc lumea o sa inceapa sa te plateasca pentru a continua sa faci asta.

Cred ca blogging-ul in sine este doar o modalitate de a te face cunoscut facand si ceva care te relaxeaza. Nu ma pot exprima referitor la ce ar presupune sa incepi blogging doar ca sa plasezi produse, dar pot spune ca daca il folosesti ca o unealta pentru a-ti crea noi clienti atunci este o directie buna si care o sa se monetizeze in viitor.

Ca si nota suplimentara, unul din aspectele importante este sa fii activ. Sa scrii des si sa scrii si bine este destul de dificil daca nu dedici timp serios si daca nu ai un plan concret pe care sa il respecti si sa il adaptezi constant.

 

M-am decis si vreau sa ma pun pe treaba. Care este urmatorul pas?

M-am lungit mult cu articolul si ca sa intru si in acest subiect ar mai fi de scris inca pe atat si e tarziu 🙂

Dar daca ti s-a parut interesant si vrei sa afli mai multe, da-ne un like/share/comment – orice ca sa stim ca prin continuarea lui hranim curiozitati. Daca primim o confirmare, promit ca revin cu o continuare la acest articol 🙂

 

Pe curand !

Poti vorbi cu noi !